Cursul de Joc și Emoții este primul meu curs cu care m-am apropiat de părinții din România. Este un curs cuprinzător în care ofer toată experiența mea practică cu copiii și părinții. Și pentru că nu cred că putem să avem o relație parentală bună decât atunci când înțelegem că supărările și îngrijorările legate de copii vin în cea mai mare parte din trecutul nostru, voi aborda cu voi în special sinele părintelui. Parenting-ul, adică activitatea de a crește un copil, trebuie să fie centrat pe părinte și pe viața lui interioară, fiindcă el este cel care are nevoie de suport în cea mai grea meserie posibilă.

Cursul de Joc și Emoții oferă instrumentele de conectare promovate la nivel mondial de sutele de instructori ai organizației Hand in Hand Parenting – timpul special, jocul, limitele și ascultarea emoțiilor grele, instrumente pe care le-am adus în România începând cu 2012. La partea de joc vă voi împărtăși experiența mea de joc terapeutic, pe care am început-o cu Playful Parenting a psih. dr. Lawrence J. Cohen și pe care am aprofundat-o în practica mea terapeutică cu copiii. Cursul are ca premise acceptarea întregii palete colorate a emoțiilor și relaționarea cu copilul fără pedepse / consecințe și recompense.

Abordarea triună a creierului prezentată de Dr. Dan Siegel, pe care l-am avut invitat în România în 2014, este punctul de pornire a educației parentale pe care o promovez în cadrul cursurilor pe care le suțin. Întâlnirile mele cu părinții, fie în cadrul cursurilor, fie al consilierilor mi-au demonstrat cât de ușor sunt înțelese emoțiile și comportamentele copiilor după explicația felului în care funcționează creierul reptilian, sistemul limbic și cortexul pre-frontal. În cartea sa Parentaj Sensibil și Inteligent, Dr. Siegel spune că se poate anticipa siguranța atașamentului dintre părinte și copil nu după adversitatea experiențelor din copilăria părintelui, ci după felul în care părinții își înțeleg și dau un sens acestor experiențe. Prin Listening Partnership, în care părinții își deapănă povestea vieții, Hand in Hand Parenting susține această știință a reconectării cu sinele. Neuroștiința arată că sistemul limbic (centrul socio-emoțional al ființei umane) are nevoie de conectare pentru ca partea noastră rațională să strălucească, să luăm decizii bune și să avem o viață mai bună. Prin instrumentele de conectare cu copiii menționate mai sus, programul Hand in Hand Parenting creează această conectare care este vitală pentru starea noastră de bine și pentru bucuria de viață.

Iată ce vom povesti pas cu pas în timpul celor patru întâlniri.

 

Sesiunea 1 și 2 Timpul special & Jocul în relația părinte – copil: apropiere, încredere, vindecare

  • Ce este conectarea și de ce e importantă? Prezentare a abordării triune a creierului (cortex prefrontal, sistemul limbic, creierul reptilian)
  • Cine suntem noi? Despre adevărul incontestabil că ne naștem cu traume moștenite din familie.
  • De ce e important pentru un copil să se joace cu părintele și nu e suficient să se joace cu alți copii?
  • Limbajul și funcțiile jocului în relația copil – părinte
  • Mecanismul râsului si chicotelilor: importanța lor în viața emoțională a copiilor (și adulților!)
  • Ciclul Conectare-Deconectare-Reconectare care apare între părinte și copil
  • Timpul Special, instrument Hand in and Parenting
  • Aptitudini de joc-fantezie pe care parintii le pot dobandi in timpul workshop-ului
    • jocuri de inversare de rol
    • jocuri de putere
    • jocuri de crestere a increderii in sine


Vârstele copiilor și provocările părinților

(despre cum întâmpinăm situaţiile mai dificile prin care trec copiii noştri, atât de normale pentru etapele lor de dezvoltare)

  • Despre puterea copiilor; de ce să facem cu ei jocuri de putere
  • Cum primim NU-ul copiilor
  • Cum îşi recapătă copiii puterea şi stima de sine în urma unor împrejurări care au lăsat răni
  • Mica anatomie a creierului legat de ciclul Gânduri – Emoţii – Comportament
  • Playful Parenting în situaţiile în care copiii se simt izolaţi
  • Cum le vorbim copiilor despre sex; cum abordăm jocurile uşor… ‘sexuale’ ale copiilor
  • Despre cuvintele urâte şi cum întâmpinăm situaţii precum ‘Tati, te urăsc!’ sau ‘Mami, eşti o proastă’
  • Despre fetiţe şi băieţei; jocurile stereotipe
  • Cum intelegem prin joc lumea interioara a copiilor (dilemele, ce ii pasioneaza, ce le place, de ce le e teamă)
  • Playful Parenting în situațiile frustrante pentru părinti (când copilul nu vrea să meargă la grădiniță, nu vrea să se îmbrace, nu vrea să respecte reguli, jocurile agresive etc)

IMG_9303

(Credit foto – Gabriel Bălănescu)

 

Sesiunile 3 si 4 Fricile copilăriei, Marele Plâns și Limitele

Teama este una dintre cele şase emoţii cu care ne naştem. Toţi copiii o simt. Omul se eliberează de teamă prin râs, prin tremurat şi… prin plâns.

  • Cum se simte frica la nivelul corpului şi la nivel emoţional
  • Fricile copiilor
  • Jocuri când copiilor le este teamă de un personaj de poveste, de o idee, de fantome, de o persoană anume, de un sport, de alţi copii…
  • Cum lucrăm cu frica: cum le explicăm copiilor despre frica lor, exerciţii de concentare şi mindfulness pentru a depăşi anxietăţile
  • Anxietatea de separare la copii: cât e a copiilor și cât e a noastră
  • Cum pregătim copilul pentru intrarea la grădiniţă / şcoală
  • Plânsul şi crizele de furie: ce ne spune neuroştiinţa despre ele?
  • Miorlăielile:
    • cum le transformam într-un plâns bun sau într-un râs binefacător
  • Cum întâmpinăm tantrumurile: acasă, la grădi / şcoală, în supermarket?
  • Fenomenul “Broken cookie”
  • Trei situaţii dificil de acceptat pentru adulţi atunci când copiii plâng aparent fără motiv
  • Prietenii imaginari ai copiilor nostri:
    • cine sunt ei?
    • ce puteri au?
    • îi acceptăm sau îi alungăm?
  • Povestile si rolul lor terapeutic

Limitele blânde care întăresc relația părinte-copil

  • Cel mai des întâlnite cauze și triggere ale comportamentelor nerezonabile
  • De ce metodele convenționale de disciplină nu dau rezultate pe termen lung
  • De ce sentimentul de conectare este vital pentru copil
  • Importanța sprijinului emoțional pentru părinte

 

În fiecare sesiune vom practica Listening Partnership, un instrument de ascultare vital pentru părinți.

Structura cursului: 4 sesiuni a câte 3 ore

 

Detalii organizatorice: 

DIMINEATA: miercuri 7, 14 martie, joi 22 martie, miercuri 28 martie, de la ora 9.30 la 12.30.

Cost: 430 RON / persoana pentru intreg cursul (4 intalniri). Sotul/sotia are 30% reducere

Locatie: București, Galeria Occidentului, Str. Occidentului nr 11

Contact: aici

Email: aici

Tel: 0749 316 294

(c) 2012 Otilia Mantelers