Afirmația din titlu este de fapt un joc pe care l-am făcut cu niște copii de 10 ani și pe care vi-l povestesc mai jos.ra miercuri. Cu o seară înainte, ajunsesem cu fetele mele în orașul în care am crescut, Focșani. Mihaela Sandu, coordonator al proiectului dezvoltat de ENGIE România numit Întâlnirea cu Energia, îmi spusese că voi merge la Școala nr 10, la clasa aIVa B și o voi seconda la oră pe Gabriela, voluntar al Asociației Hands Across Romania. Mi-am dorit mult să fac acest lucru, pe de o parte pentru că iubesc întâlnirile cu copiii, iar pe de cealaltă parte pentru că îmi plăcea foarte tare proiectul. Rolul meu era să introduc niște jocuri prin care copiii să își însușească sau să aprofundeze cunoștințele pe care le dobândiseră despre energie.

Focsani 2

 

Gabriela era la a doua lecție cu copiii, iar însoțitorul ei era Metano. Metano este mascota acestui proiect, cu care m-am jucat și eu cu copiii. Copiii o cunoșteau pe Anca și se simțeau în largul lor cu ea. În prima oră ea le povestise care sunt sursele regenerabile de energie – apa, vântul, soarele și biomasa – și cele neregenerabile – gazul natural, cărbunele și țițeiul. Tot în cadrul primei lecții, copiii au jucat rolul moleculelor de gaz, cu toate proprietățile acestora: inodore, incolore, inflamabile, ușoare și insolubile. În a doua oră urma să le spunem copiilor despre cum se pot proteja de pericole atunci când simt miros de gaz (da, așa cum poate mulți dintre voi știți, gazului i se adaugă o substanță așa încât oamenii să detecteze prin miros faptul că sursa de gaz este deschisă).

 

download (2)

(Eu și Metano, povestind cu copiii)

Lecția a doua a început cu binecunoscutul cântec Am o căsuță mică al Mirelei Retegan. Toți copiii s-au învigorat și datorită stării de bine pe care o dă muzica aceasta devenită cântecul copilăriei, dar și a ritmului crescendo. După recapitulare, eu am jucat rolul unei persoane care intră în casă unde găsește lumina aprinsă în toată casa, lăsată așa de dimineață. Apoi se duce să facă duș și stă o oră consumând apă caldă încontinuu, după care se șterge cu trei prosoape în același timp, prosoape pe care nu le mai folosește. Apoi dă drumul la căldură în toată casa, setând termostatul pe 26 de grade, ca să poată sta în tricou și în pantaloni scurți iarna în casă, fiindcă așa îi plăcea. După această mică scenetă i-am întrebat pe copii ce a fost ciudat la felul în care s-a purtat persoana asta. Și mi-au răspuns tot ce mi-aș fi dorit să spună: că nu e bine să lase lumina aprinsă în casă, fiindcă se consumă electricitate fără folos.

Mi-au mai explicat râzând că mai bine făceam baie și opream apa caldă, decât să fac duș o oră și să consum douăzeci de căzi pline. Știau că temperatura în casă iarna trebuie să fie în jur de 20-22 de grade. Și dacă mi-e frig? Eu nu pot sta în pantaloni scurți, le-am zis eu, dacă îmi e frig. Și m-au apostrofat că iarna nu se stă în pantaloni scurți și că mai bine pun un hanorac pe mine, ca să nu consum prea multă căldură și deci să protejez resursele naturale de gaz ale planetei.

Fcsani 3

(Cântând “Am o căsuță mică” al Mirelei Retegan)

Apoi le-am povestit și eu experiența mea din Olanda unde am învățat cum să reciclez, cum să fiu atentă cu electricitatea și consumul de gaze și unde am văzut cum se spală vasele, așa încât să se utilizeze mai puțină apă caldă. Întâi se umple chiuveta cu apă caldă și detergent, apoi se spală vasele acolo. Clătirea se face abia după aceea, fie în chiuveta de alături, fie cu o nouă apă caldă. Și ce le-am mai povestit a fost că am învățat să nu aprind căldura în camerele în care nu stăm, să refolosesc prosoapele și să nu spăl hainele atunci când nu e neapărat nevoie.

 

download (1)

(Copiii imitând proprietatea gazului de a fi inodor)

download

(Copiii gândindu-se cum să imite proprietatea gazului de a fi ușor)

 

eu si energia

Sunt tare recunoscătoare că am putut face parte din programul „Întâlnire cu energia” derulat de ENGIE, ajuns anul acesta la a XI-a ediție. În acest an, programul va ajunge la peste 2500 de copii din mediul rural și urban mic din județele Constanța, Galați, Brăila, Olt, Vâlcea, Vrancea, Dâmbovița precum și din Bucuresti. Așa cum spuneam, ENGIE România împreună cu Asociația Hand Across Romania au drept obiectiv educaţia copiilor în ceea ce priveşte utilizarea raţională a surselor de energie şi conştientizarea importanţei protecţiei mediului înconjurător. Proiectul isi propune, totodata, sa le transmita elevilor de clasa a IV-a informatii suplimentare despre sursele de energie pe care le folosesc in viata cotidiana şi despre utilizarea în condiţii de siguranţă a acestora. Copii din peste 75 de şcoli din localităţile participante vor afla de la  angajati ai ENGIE şi voluntari ai Asociaţiei Hands Across România o serie de informaţii utile despre sursele şi tipurile de energie, informatii care  pot fi puse ulterior în aplicare de copii atât în familiile şi locuinţele proprii, precum şi în interacţiunea cu alte persoane, gospodării şi mediul înconjurător.

Elementul de noutate din acest an este concursul „Câștigă cu Metano” care se va desfășura în cadrul școlilor participante pentru a încuraja și adulții din preajma elevilor să se implice în viața educațională a acestora. „Ne dorim ca elevii, fie împreună cu părinții, fie cu învățătorii, să  imagineze un proiect comunitar legat de domeniul energiei pentru implementarea căruia să poată primi sprijin financiar în cadrul programului. Cred că pentru copii este un exercițiu excelent care îmbină perfect conștientizarea responsabilității pe care o avem cu toții, de la cele mai mici vârste față de resursele naturii și rolul pe care trebuie să îl insflumăm copiilor, de actori activi în asigurarea și menținerea bunăstării comunității în care trăiesc. Elaborarea unei cereri de finanțare este pentru ei un exercițiu complet nou pentru clasa a IVa, însă este o foarte bună oportunitate de a exersa argumentarea unei idei, dorințe, etc. In plus, educația copiilor nu se face numai la școală, ci ea trebuie continuată și acasă și de aceea ne dorim să implicăm activ și părinții elevilor cu care lectorii noștri interacționează.” declară Mihaela Sandu, coordonator proiect și mamă a unui băiețel minunat.

SRB_3335