Cum am cunoscut programul Hand in Hand Parenting

Chiar ieri vorbeam despre începuturile muncii mele cu părinții și copiii, de acum 7 ani. Ca în majoritatea cazurilor, am căutat răspunsuri pentru familia mea care asemenea tuturor familiilor, trecea prin momente dificile de confuzie la momentul apariției copiilor. Nu știam decât un lucru – că voiam să nu îi “stric” Voiam să nu transmit mai departe fricile mele, comportamentele mele pe care nu le plăceam, pe scurt, nu voiam să transmit mai departe traumele mele. Am descoperit cu timpul că însăși această dorință, de a nu-mi “strica” copiii (pe care o aud la toți părinții cu care lucrez) era una care aducea cu sine și mai mult stres, și mai multă tensiune în relația cu copiii. Fiindcă atunci când pui presiune pe tine, te pedepsești când greșești, după care în sinea ta îl blamezi pe celălalt (în cazul acesta, pe copil) că din cauza lui ai greșit – deci răul crește din cauza dorinței de a fi un părinte mai bun cu orice preț! Îi sunt recunoscătoare însă acestei dorințe pentru că am ajuns în punctul acesta, fiindcă fără ea nu știu unde aș fi fost.

Așadar, am început în 2006 prin a o citi pe psih.dr. Aletha Solter, care prin cărțile ei explica plânsul bebelușilor și al copiilor și educația fără pedepse. Cât de bine le face atunci când plâng și sunt ascultați cu bunătate și empatie. Atât de mult am apreciat-o, încât în 2013 am co-organizat o conferință cu ea ca invitat în România. L-am îndrăgit pe psih. dr. Lawrence Cohen, autorul Playful Parenting, pe care am norocul să îl cunosc și să primesc mentorat de la el. Așa am descoperit puterea jocului terapeutic. Însă, nu puteam “aplica” toate aceste “metode de parenting”, fiindcă nu le puteam integra în mine, ele erau doar tehnici, nu erau parte din mine. Fiindcă eu aveam o rigiditate foarte ridicată (este acolo încă, spun copiii mei). A funcționat “fake it till you make it”, devenind mai naturale, însă ceva lipsea. Eu nu eram așa pe dinăuntru. Uneori ascultam un copil plângând, eu aflându-mă fie în postura de specialist, fie de mamă care se simțea victimă care știe că trebuie să se sacrifice pentru binele copilului. Alteori mă jucam și abia așteptam să se termine “timpul special”. Așa că în 2010 am ajuns să fac două lucruri care m-au adus către mine: listening partnership și psihoterapie. Iar în 2012 am început facultatea de psihologie. Terapia și listening partnership au fost cele care m-au orientat către mine mai întâi și abia apoi către copil. Mi-am însușit Listening partnership de la organizația Hand in Hand Parenting, instrument care este extrem de puternic, cu tehnici terapeutice de conștientizare și eliberare fizică a durerilor personale pe care le purtăm cu noi, dureri pe care copiii și cei apropiați le reactivează în noi.

 

Hand in Hand Parenting, un sistem cu atenție pentru traumă

Astăzi sunt fericită și mândră să vă povestesc despre organizația Hand in Hand Parenting, locul nașterii mele, cum ar spune mult-iubitul Ion Creangă, fiindcă abordarea față de părinte și copil este una complexă care abordează trauma și la părinte, și la copil. Convingerea mea este că părinții au nevoie de suport pentru ei înșiși și nu pot spune îndeajuns cât de mult recomand terapia (personală, de cuplu, de familie) împreună cu instrumentul de listening partenership, adică acest schimb de ascultare profundă, oricând la îndemână, de care te poți bucura între ședințele de terapie. Un sistem care abordează trauma, așa cum sunt valorile Hand in Hand Parenting, este acela în care toți membrii familiei – părinți și copii – se simt în siguranță, se simt susținuți și încrezători în rolul lor. Impactul experiențelor adverse din copilărie (Adverse Childhood Experiences, ACE) asupra structurii și funcționării creierului uman, asupra sănătății psihice și fizice a devenit tot mai cunsocut și acceptat de către profesiniștii din domeniul sănătății mentale și educației. În bine-cunoscutul său TED-talk, Dr. Nadine Burke Harris sugerează faptul că efectele netratate ale experiențelor adverse din copilărie (ACEs) reprezintă urgența cea mai mare din sistemul sănătății, urgență care din părcate nu este recunoscută. La fel, dr. Gabor Mate scrie și spune în speech-urile sale despre faptul că adicțiile sunt cauzate de suferințele umane, majoritatea ACEs și ele.

Astfel, pentru a preveni și a reduce numărul experiențelor adverse timpurii (ACE), noi părinții avem adeseori nevoie de sisteme de informare și suport. Unul dintre ele este Hand in Hand Parenting, adus în rândul părinților din întreaga lume de minunata Patty Wipfler, sistem pe care sunt mândră că l-am promovat în România din 2012 încoace. La fel și Playful Parenting a lui Larry Cohen, pe care l-am invitat în toamna aceasta în România. În România admir și apreciez activitatea Institutului de Studiu și Tratament al Traumei, condus de dr.psih. Diana Vasile. La fel admir și apreciez Comunicarea Non-Violentă a lui Marshal Rosenberg, pe care o cunosc de la minunata Monica Reu. Și multe alte instituții care aduc în rândul părinților susținerea de care au nevoie și ei, și copiii lor.

Parental-Relationship-660x400

Hand in Hand Parenting și Modelul Attachment, Regulation și Competency

În cel mai recent articol Hand in Hand Parenting, dr. psih. Maya Coleman și Kirsten Volk, ambele Hand in Hand Parenting Instructors, scriu despre cum instrumentele Hand in Hand Parenting centrate pe relația părinte copil susțin un sistem centrat pe traumă de educare a părinților. Mulți psihoterapeuți și specialiști în sănătatea mentală cunosc Modelul Attachment, Regulation și Competency (ARC), dezvoltat de psih.Blaustein și Kinniburgh, autoarele binecunoscutei cărți Treating Traumatic Stress in Children and Adolescents. Cadrul ARC este un sistem al îngrjirii copiilor și părinților care ține cont de traumă (trauma-informed system), un sistem cu rădăcini în teoria atașamentului, în etapele dezvoltării copilului și în cercetările din domeniul traumei. Acest model reprezintă un cadru teoretic care ghidează programele de suport și intervenție a copiilor. Fiind creat ca structură teoretică, cadrul ARC nu dispune de instrumente concrete de tratament, de aceea e o bucurie pentru mine să vă împărtășesc că cele 5 instrumente ale Hand in Hand Parenting, listening partnership, timpul special, jocul, limitele și ascultarea descărcării emoționale susțin modelul ARC.

Atașamentul este prima componentă a modelului ARC și reprezintă acea “legătură emoțională profundă și stabilă care conectează o persoană cu cealaltă, dincolo de timp și spațiu” (John Bowlby, 1969). Teoria atașamentului explică cum relația părinte-copil influențează dezvoltarea sa ulterioară, precum și relațiile sale viitoare. Toate studiile asupra copiilor arată că factorul protectiv cel mai important în contextul de potențial stres straumatic este o relație puternică de atașament cu părintele său sau cu altă figură de atașament importantă. Astfel, în ceea ce privește componenta de atașament, Hand in Hand Parenting oferă instrumentul de listening partnership pentru părinți, prin care aceștia se detensionează de stresurile mai vechi sau mai noi, ceea ce le permite să fie mai prezenți în relația cu copilul lor. Atenție – Eu nu consider instrumentul listening partnership practicat între părinți fără pregătire în psihoterapie, suficient pentru vindecarea traumelor. Îl văd complementar terapiei, la îndemână în acele momente grele acasă când țipăm la copii. LP-ul, prin natura sa fără sfaturi și judecată, creează o stare de siguranță care îi permite “clientului” să se descarce prin râs, plâns, mișcări ale corpului etc, stări care nu au loc în toate ședințele de terapie. Este un instrument eficient, profund și vindecător pe care orice terapeut îl poate avea în tolba instrumentelor sale cu care își susțin clienții. De asemenea, timpul special reprezintă un ritual între părinte și copil care susține relația sigură de atașament. Regulation (reglarea emoțională), a doua componentă a modelului ARC reprezintă capacitatea de auto-reglare a experiențelor interne. Hand in Hand Parenting susține exprimarea emoțională, atât prin cuvinte, cât și prin plâns. Ascultarea plină de empatie și prezență a părintelui permite emoției să ajungă la intensitatea ei reală, după care printr-un proces pe care psih. Maya Coleman îl numește co-reglare emoțională (adică un proces în care copilul este asistat emoțional de adult), copilul ajunge să își dezvolte abilitățile de auto-reglare. Competența, al treilea factor al modelului ARC este susținută de Programul Hand in Hand Parenting prin cel mai natural instrument posibil – jocul! Munca mea cu copiii și părinții mi-au demonstrat de nenumărate ori că jocurile de putere, hârjoana și jocurile de reversare de rol cresc încrederea în sine a copiilor, puterea lor și încrederea că sunt ființe bune.

 

Hand in Hand Parenting și Somatic Experiencing (dr. Peter Levine)
Profund atrasă de metoda Somatic Experiencing dezvoltată de Dr. Peter Levine, văd cum ceea ce promovează acest mare nume pentru vindecarea traumelor sunt lucruri pe care le putem învăța și noi, părinții. Pentru a-i susține pe copii în momentele traumatice ale vieții lor, precum o vizită la doctor nereușită, anxietatea de separare, divorțul, bullying-ul, țipatul și lovitul etc. Studiile menționate de Dr. Peter Levine în cartea sa Trauma-Proofing your kids sugerează că ameliorarea stării psihice a copiilor este mult mai rapidă dacă părinții le permit copiilor, fiind fizic prezenți lână ei, să tremure, să plângă și să își lase corpul să se descarce de energia înghețată în timpul evenimentului traumatic (lătratul unui câine, o lovitură de la alt copil, vizionarea unui film de groază și alte evenimente mai grave). Hand in Hand Parenting încurajează fix aceste mișcări ale corpului și eliberarea emoțională prin instrumentul staylistening (ascultarea descărcării emoționale).

Hand in Hand Parenting și Dr. Dan Siegel

 

Abordarea tri-ună a creierului prezentată de Dr. Dan Siegel, pe care l-am avut invitat în România în 2014, este punctul de pornire a educației parentale pe care o promovează Hand in Hand Parenting. Întâlnirile mele cu părinții, fie în cadrul cursurilor, fie al consilierilor mi-au demonstrat cât de ușor sunt înțelese emoțiile și comportamentele copiilor după explicația felului în care funcționează creierul reptilian, sistemul limbic și cortexul pre-frontal. În cartea sa Parentaj Sensibil și Inteligent, Dr. Siegel spune că se poate anticipa siguranța atașamentului dintre părinte și copil nu după adversitatea experiențele din copilăria părintelui, ci după felul în care părinții își înțeleg și dau un sens acestor experiențe. Prin Listening Partnership, în care părinții își deapănă povestea vieții, Hand in Hand Parenting susține această știință a reconectării cu sinele. Neuroștiința lui Dr. Dan Siegel (și nu numai) arată că sistemul limbic (centrul socio-emoțional al ființei umane) are nevoie de conectare pentru ca partea noastră rațională să strălucească, să luăm decizii bune și să avem o viață mai bună. Prin instrumentele de conectare cu copiii menționate mai sus, programul Hand in Hand Parenting creează această conectare care este vitală pentru starea noastră de bine și pentru bucuria de viață.

 

Hand in Hand Parenting în România  

În 2013 am devenit primul instructor certificat de Hand in Hand Parenting din România, după un an de formare frumoasă și complexă. Am dus filosofia aceasta în rândul a mii de părinți și nu de puține ori am văzut cum aceste instrumente au schimbat profund relatția parentală. Din 2014 încoace suntem o prezență frumoasă și puternică în România, fiind acum o echipă de 16 instructori și candidați care suțin părinții în relația cu copiii lor și în relația cu sine. Aș vrea să vi-i prezint pe toți acești instructori, oameni talentați, minunați și buni care vor lumea un loc mai bun.

  • Aiud – Isabela Budusan
  • București – Alexandra Moga, Dorina Lucu și eu
  • Cluj – Brîndușa Milășan, Delia Sandu și Gina Coșareanu Nastase
  • Constanța – Georgiana Bucatariu
  • Iasi – Irina Nichifiriuc
  • Mediaș – Andreea Marian.
  • Germania – Anca Deaconu

Sunt mândră de această echipă frumoasă și de munca lor de susținere a părinților!

Aș vrea să reiterez că, pe lângă cursurile pentru părinți, psihoterapia este benefică și de multe ori, necesară

O veste minunată este că în martie 2018 Ed. Humanitas va publica cartea Listen, scrisă de Patty Wipfler, fondatoarea Hand in Hand Parenting și de Tosha Schore, lead instructor Hand in Hand Parenting. Voi reveni în curând cu detalii despre carte și lansare.

 

(PS – Relația cu copiii mei nu este lipsită de încercări, de traume și de greutăți. Toate aceste instrumente, toată terapia pe care o fac de 8 ani de zile m-au ajutat enorm, însă ele nu au făcut familia perfectă. Cu toate acestea, mult din frumosul relației noastre îl datorez căutării mele și drumului pe care îl fac către mine pe toate căile pe care le parcurg).