Nu avem nevoie de o mână de oameni care să reducă risipa perfect! Avem nevoie de milioane de oameni care să reducă risipa imperfect!, spunea Anne Marie Bonneau, The Zero Waste Chef. Cu alte cuvinte, nu e nevoie să știm exact, punct cu punct, bullet cu bullet,  cum se reduce risipa alimentară. Avem nevoie să cunoaștem câteva direcții precise pentru a face mult bine în lumea imediat înconjurătoare nouă și, implicit în cea mai îndepărtată de familie.

În acest spirit a venit Kaufland spre noi, într-un moment al sărbătorilor de iarnă, moment în care poate inimile noastre sunt mai deschise către a face bine decât în alte perioade ale anului. Astfel a luat naștere campania Atenție, delicios! ca parte a a strategiei Kaufland ca până în 2030 să reducă cu până la 50% risipa alimentară din toate magazinele și să crească nivelul de conștientizare a acestui fenomen în rândul consumatorilor. Este o campanie holistică, nu doar practică, fiindcă ideea din spatele acesteia este aceea de a purta în gând și alte persoane și lucruri decât pe noi înșine – planeta noastră care ne oferă bunătăți, pentru care noi trebuie să fim recunoscători, la oamenii care nu au de mâncare așa cum avem noi

Cineva spunea o dată că dacă am cultiva singuri legumele și fructele, cu siguranță nu am arunca atât de multe în momentele în care ele nu mai arată bine. Iar fructele și legumele sunt primele alimente care sunt în stare perfectă pentru a fi consumate și care sunt arunacte dacă arată un pic deteriorate. În România sunt aruncate anual peste 2 milioane de tone de alimente, deși un procent însemnat ar putea fi încă consumat. Zilnic, estimările sunt că noi, românii aruncăm 6000 de tone la coșul de gunoi. Asta e cazul să ne îngrijoreze, fiindcă această îngrijorare ne va duce către a acționa și a combate risipa aceasta. Intern, Kaufland a adoptat o politică de reducere a acestui fenomen utilizând niște pași simpli pe care vreau să vi-i prezint și aici

  • Reducem – prețurile, treptat, de îndată ce produsele se apropie de data expirării
  • Evităm – stocurile în exces (știu de astfel de sisteme interne încă de pe vremea când lucram în audit la KPMG și auditam managementul stocurilor)
  • Educăm – oamenii, prin astfel de articole, prin campanii naționale și implicând ONG-urile
  • Utilizăm și recuperăm – implicarea în comunități alături de ONG-uri și bănci de alimente pentru a dona alimentele care pot fi încp utilizate.

Un astfel de proiect a început în ianuarie 2021 și se numește Cantina Socială, un proiect care se adresează familiilor cu venituri mici și persoanelor fără adăpost. La Cantina Socială sunt pregătite zilnic, de luni până vineri 700 de porții de mâncare caldă dă către personalul specializat, pentru a fi distribuite de reprezentanții Asociației Șansa Ta către persoane vulnerabile și către ONG-uri partenere aflate în legătură cu acestea. Kaufland România asigură produsele necesare pentru prepararea meselor comunitare. O parte din alimente provin din stocurile aflate în vânzare accelerată, iar meniul zilnic este stabilit urmărind folosirea optimă a tuturor resurselor. Până în prezent, peste 62 de tone de alimente au fost salvate, în principal carne, fructe și legume. Peste 100.000 de porții au fost oferite celor în nevoie.  

Minunat! Și acum, ce putem face noi, concret, acasă pentru a reduce risipa alimentară? Iată câteva idei simple de ținut minte recomandate de Kaufland.

  1. Să cunoaștem diferența dintre Consumă de preferință înainte de și Expiră la. Un lucru pe care l-am observat la olandezi când locuiam acolo era acela că ei consumau alimentele și după ce ajungeau la data indcată de Consumă de preferință înainte de. Chiar și alimente ușor expirate, fiindcă, spuneau ei, producătorii nu riscă să scrie fix ultima data la care un aliment nu se mai poate consuma.

”De preferință” indică data după care alimentele respective își pot pierde din prospețime, dar nu sunt periculoase pentru consum dacă se respectă instrucțiunile de depozitare, iar ambalajul nu este deteriorat. Formula “expiră la” este mult mai restrictivă și se referă la alimente care trebuie consumate înaintea datei de pe ambalaj, pentru siguranță.

  1. E important să avem listă de cumpărături înainte de apleca de acasă – tocmai pentru a nu achiziționa în exces
  2. Nu cumpărăm când ne e foame – pe aceasta o știm cu toții, fiindcă cu toții știm că ochii poftesc mai mult decât poate asimila corpul nostru.
  3. E important să gătim în cantități mici, chiar atunci când gătim mâncărurile preferate ale copiilor. Astfel ne asigurăm că vor fi consumate integral și nu aruncăm nimic.
  4. Să ne folosim imaginația pentru a îmbina ce alimente mai avem noi prin casă pentru a găti ceva delicios. Iar dacă nu avem această imaginație culinară, ne putem inspira de la chefi cunoscuți pentru faptul că încurajează Zero Waste și din tutorialele lor.

Nu sunt complicați deloc acești 5 pași, așa e? Iar dacă aveți cunoștință de mai multe lucruri pe care le putem face pentru a reduce risipa alimentară, vă rog să scrieți în comentarii!

Detaliile complete cu privire la campania anti-risipă alimentară derulată de Kaufland România sunt disponibile pe kaufland.ro/risipa-alimentara.

Așadar, dragii mei, sunt happy să mă alătur și eu campaniei holistice Atenție, delicios! Și să fiu o consumatoare și mai conștientă decât am fost până acum!