Îmi amintesc când am născut-o pe fetița mea mică, cea mijlocie a început să se bâlbâie. Era așa o fetiță cuminte și dulce și nu voia să îmi aducă griji în plus. Era ca și cum atunci când rostea cuvintele în prezent, mai veneau și alte lucruri o dată cu ele, pe care ea nu avea curaj să le sufle în aer și să se elibereze de ele. Sigur că m-am speriat. Toți părinții se sperie când copiii lor manifestă întârzieri în aptitudini pe care ar trebui să le exercite conform vârstei lor. Mi-am dat seama în acel moment că acest copil nu va veni spre mine cu ceea ce e complicat în sufletul ei, în felurile clasice. Ci că va fi un copil pe care eu trebuie să îl caut. Și am avut dreptate. E adolescentă acum și, deși mai vine și ea cu issues către mine, eu trebuie să creez set-up-ul. Eu o caut.
Care sunt cauzele psihologice ale dificultăților în vorbire – bâlbâiala, mutismul selectiv, pronunțarea greșită a literelor? De cele mai multe ori ele apar la copiii cu tendințe spre introversie. Acești copii (și persoane adulte) „preferă” ca orice formă de agresivitate pe care o simt (și toată lumea are agresivitate, inclusiv bebelușii) să o îndrepte nu spre exterior, ci către sine. De aceea avem nevoie să căscăm ochii mari și să ne deschidem simțurile mai ales către copiii introvertiți, pentru că ei par că sunt ok cu tot ce se întâmplă.
Revenind, dificultățile în vorbire apar în una din următoarele situații:
** când copilul simte emoții greu de tolerat de societate, dar și de părinte, cum ar fi gelozia, invidia, ura, ciuda, frustrarea. Emoțiile acelea despre care se spune că suntem urâți dacă le simțim. Copilul nu le manifestă în exterior, se simte rușinat și inadecvat că le are și decide (nu conștient, desigur) să le reprime. Prin reprimarea emoțiilor, se blochează mecanisme de funcționare vitală a corpului (tulburări ale somnului, ale aparatului digestiv, excretor etc), iar unii copii manifestă această reprimare prin a se bâlbâi, a vorbi târziu, a pronunța greșit etc.
** când în sistemul familial există secrete despre care nu se vorbește. Cum ar fi: mama și tata nu se mai iubesc, dar nu își recunosc sieși. Mama și tata mai au un copil cu nevoi speciale și nu își permit să recunoască că le e greu cu acest copil. În general, când unul din părinți sau ambii nu își permit să recunoască și să rostească ce e în sufletul lor. Situație în care copilul alege să tacă, ca și cum ar vrea să le tragă un semnal de alarmă: „Hey, în casa asta nu se spun lucrurilor pe lume. Așa că o să tac, până pricepeți și voi”.
Când tulburările de vorbire sunt cauzate de stres mai mic în viața copilului, poate interveni doar părintele prin mai mult timp petrecut cu copilul, mai multă conexiune și joacă, care permite instalarea siguranței emoționale, ceea ce duce la dispariția simptomului. Când însă cauzele deficiențelor de vorbire sunt mai profunde, este nevoie de intervenție logopedică, iar, dacă terapeutul în logopedie consideră potrivit, acesta poate recomanda și consiliere psihologică parentală sau și pentru copil. De aceea, specialiștii în logopedie au și studii în psihologie.
Iar acum aș vrea să vă povestesc despre clinica virtuală de logopedie VoxiClinic, creată de AnaMaria Onică, clinică care intermediază ședințe de terapie online între copii și specialiști logopezi. Până acum, în jur de 10.000 de copii și adulți au apelat la aplicațiile online ale clinicii VoxiClinic. Iar anul trecut, în 2021 au avut loc peste 5000 de ore de terapie, cu răspuns foarte bun din partea părinților. Pentru cei care nu știu exact specializările logopedului, le scriu aici, pe scurt. Logopedul este un terapeut profesionist, specializat în psihopedagogie specială, adică are cunoștințele și experiența necesară pentru a ghida copilul în procesul de recuperare a limbajului. Logopedul evaluează copilul, depistează tulburările de limbaj și apoi propune un plan de terapie pentru corectarea acestora. Astfel, activitatea logopedului include punctual evaluarea și corectarea problemelor depistate, ceea ce duce la îmbunătățirea comunicării și a capacității copilului de a relaționa cu ceilalți.
Iată un scurt istoric al clinicii digitale VoxiClinic, pe care m-am bucurat să îl aflu stând de vorbă cu însăși creatoarea sa, AnaMaria Onică. În timpul pandemiei, atât părinții cu copii cu deficiențe de vorbire, cât și logopezii au avut nevoie unii de alții, însă nu în persoană, ci online. Logopezii începuseră deja să utilizeze aplicația VoxiKids în cabinet (primul produs Voxi – o aplicație cu sute de exerciții dezvoltate cu logopezi, ce urmează să fie updatată în curând cu conținut nou). Iar acum, din cauza restricțiilor impuse în pandemie, a apărut necesitatea unei platforme online în care copiii să lucreze direct cu terapeuții în logopedie. Astfel, VoxiClinic conectează părintele cu logopedul, iar un aspect fascinant este acela că platforma îl invită pe părinte să își creeze cont și să introducă detalii despre copil, cum ar fi vârsta lui (de ex 5 ani) și vârsta estimată a limbajului (3 ani). Apoi, părintele își alege un logoped cu care se conectează. La prima întâlnire online, logopedul îi face copilului o evaluare fonologică și o evaluare emoțională. Toată activitatea terapeutului este interactivă cu copilul, jocurile sunt educative și multi-player. Conținutul exercițiilor (toate sub formă de joc) este, de asemenea adaptabil copilului. În VoxiClinic sunt aproximativ 2.000 de exercitii dezvoltate cu patru logopezi, trei din România și unul din Marea Britanie. Iată în foto de mai jos ce vede copilul în interacțiunea online prin VoxiClinic:
Și ce vede logopedul:
O altă caracteristică a platformei este aceea că are YouTube integrat, ceea ce facilitează accesul la și mai multe video-uri care pot fi selectate de logoped să i se potrivească copilului. Exercițiile sunt fie sub forma de:
** procesări auditive (sunete de animale, de exemplu, sau metode de terapie prin muzică)
** achiziții de vocabular (spre exemplu, pronunția cuvântului veveriță, pentru a testa sunetul ț)
** comprehensiune.
În poza de mai jos vă arăt un tip de joc interactiv de exersare a vorbirii și felul în care se vede din platformă interacțiunea cu logopedul.
O trăsătură interesantă a metodei de lucru promovată de platforma VoxiClinic este implicarea părintelui în recuperarea copilului.Astfel, părintele poate asista de la distanță la ședința de terapie online, acesta vede jocurile de exersat pentru acasă și își poate aloca timp pentru a repeta cu copilul său, daca dorește acest lucru. Nu este însă indicat ca părintele să intervină direct in procesul logopedului. Ulterior, părintele poate comunica facil cu logopedul, aflând ce poate exersa cu copilul pana la următoarea sesiune.
Ceea ce aș mai adăuga eu, ca psiholog din experiența proprie de a fi lucrat cu copiii care au tulburări în vorbire, în urma depășirii dificultăților, copiii au mai mult încredere în sine. Din lucrul individual cu un logoped, copilul învață multe lucruri, printre care cele mai importante pentru a avea niște direcții interioare sunt:
** că a primi ajutor (mai ales specializat) este unul din cele mai bune lucruri de pe pământ.
** că un specialist împlinește nevoia de susținere, de ajutor și de ghidaj a ființei umane.
** că, susținut de adulți competenți, copilul poate depăși orice obstacol, ceea ce îi sporește încrederea în oameni și mai ales în sine.
Așadar, dacă ai un copil care ar avea nevoie de atenția unui specialist în logopedie, sau cunoști un părinte care are nevoie pentru copilul său, hai pe site-ul clinicii VoxiClinic, creează-ți cont și dă-i șansa copilului tău să se bucure de o colaborare bună cu specialiști bine pregătiți. Personal, țin jumătate din timp ședințele de consiliere și terapie online și merg tare bine!
Leave A Comment